3 vinkkiä apteekin palveluiden markkinointiin

Koulutin vähän aika sitten Itä-Suomen yliopiston apteekin palveluiden markkinointia käsittelevässä seminaarissa. Tässä kolme poimintaa sinulle koulutuksesta:

Usko itseesi ja palvelun hyötyyn asiakkaalle

Kuva Johanna Hakamäki, Riihimäen Aurinko Apteekille.

Jos et itsekään usko siihen, mitä tarjoat miksi asiakaskaan? On totta, että asiakkaita tulee harvoin varta vasten kysymään ja ostamaan esimerkiksi lääkehoidon tarkistuspalvelua. Mutta toisaalta: on myös vaikea ostaa, jos ei tiedä palvelun olemassaolosta. Kannustan käsittelemään omia apteekin palveluiden tarjoamiseen liittyviä uskomuksiasi (esimerkki: asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan apteekin lisäpalveluista).

Minkä haasteen tai ongelman ratkaiset asiakkaan arjessa?

Kerro, miten palvelusi ratkaisee asiakkaan arjen haasteen tai ongelman. Asiakkaan mielessä esimerkiksi epäselvyyden tunne oikeasta lääkkeiden käytöstä voi aiheuttaa huolta. Suurin hyöty mitä ammattilainen voi tarjota, voi olla joskus se, että vahvistaa asiakkaalle hänen toimineen ihan oikein. Luulot ja oletukset korvautuvat tiedolla, ja arkeen syntyy mielenrauhaa. Apteekin ammattilaisen "tuntosarvien" kannattaa herätä siis esimerkiksi silloin, kun asiakas kertoo lääkehoitoon liittyvistä murheistaan.

Mitä asiakkaat kertovat?

Käytä palvelusta saatuja asiakaspalautteita markkinoinnissa (huom. tietosuoja). Myös asiakaspalautteet auttavat lisäämään asiakasymmärrystä, ja opitun tiedon voi siirtää palvelun kehittämiseen.

Tarvitsetko apteekkialan tuntevaa kouluttajaa?

Ota yhteyttä:
Johanna Hakamäki
farmaseutti ja yrittäjä
johanna@somefarmaseutti.fi
puh. 0504304990

Lue myös

Edellinen
Edellinen

Mitä yhteistä on apteekkialan muutoksilla ja maanviljelyllä?

Seuraava
Seuraava

Mitkä asiat lisäävät työntekijöiden viihtyvyyttä apteekissa? Psst! Kyse ei ole vain palkasta.