23.12.18

Miten laadin sisältösuunnitelman apteekille?

Miksi sisältöä tuotetaan someen?

Ennen kuin aloitat sisältösuunnitelman laatimisen, selkeytä tavoite. Onko sosiaalisen median sisällöntuotannon tarkoitus saada lisää kävijöitä verkkoapteekkiin, vahvistaa apteekin brändiä vai saada lisää tykkääjiä Facebookiin? Päätä myös kuinka säännöllisesti sisältöä julkaistaan. Kun tavoitteet ovat selkeänä mielessä, on sisältöjenkin tuottaminen helpompaa!

Miksi sisältösuunnitelma kannattaa tehdä?

Sisältökalenteri varmistaa, että päivitykset ovat ajankohtaisia, monipuolisia ja vaihtelevia. Suunnittelun ansiosta somessa tulee esille niitä asioita, joita apteekki haluaa edustaa ja joista apteekki haluaa olla tunnettu. Suunnittelun avulla voi myös säästää aikaa, koska aikaa ei kulu epämääräiseen häsläämiseen ja "jotain sinne someenkin täytyis tällä viikolla laittaa"-ajatteluun. Säännöllinen sisällöntuotanto on tärkeää, koska sivusi tykkääjät voi "opettaa" siihen, että apteekki julkaisee säännöllisesti mielenkiintoista ja hyödyllistä sisältöä.

Mistä suunnittelu pitäisi aloittaa?

  • Aloita kalenterin täyttäminen "helpoista" asioista   
    • valtakunnalliset teemapäivät ja juhlapyhät 
    • apteekkiketjun kampanjat
    • vuodenaikoihin tai juhlapyhiin liittyvät tervehdykset
    • apteekin omat vuosittaiset tapahtumia
  • Lisää oma sisältösi 
    • seuraa alan keskustelua ja tee sisältöä niiden pohjalta
    • sarjapäivitykset esimerkiksi "viikon vinkki"
    • mielenkiintoisia ja hauskoja yksityiskohtia apteekista esimerkiksi mitä tapahtuu takahuoneessa? 
    • videoita ja kuvia tapahtumista, tuotteista ja projekteista (kuten apteekin remontista)
    • vastaa apteekin asiakkaiden useimmin kysyttyihin kysymyksiin
  • Jaa muiden tuottamaa sisältöä
    • esimerkiksi Apteekki.fi ja Apteekkari.fi -sivustoilta löytyy apteekkialalle ajankohtaisia artikkeleita
    • seuraa myös paikallislehtien artikkeleita ja Facebook-sivuja 
  • Hyödynnä aiempaa sisältöä 
    • monet aiheet toistuvat vuodesta toiseen, joten vanhan edelleen relevantin sisällön jakaminen on hyvä tapa saada lisää sisältöä omille sivuille 
Sisältösuunnitelma voi toimia raamina sisällön tuottamiselle, joten päivä- ja viikkokohtaiset päivitykset voi suunnitella erikseen aina kuukausi kerrallaan sisältösuunnitelman mukaan. Jos yksi vuosi tuntuu alkuun liian suurelta kokonaisuudelta, voi aluksi suunnitella yhden kuukauden kerrallaan. 

Seuraa sisällön toimivuutta

Millainen sisältö toimii? Millaisia päivityksiä ihmiset jakavat ja kommentoivat? Millainen sisältö saa aikaan kävijäpiikkejä nettisivuilla? Sisällön toimivuuden seuranta on oleellista, jotta tietää mihin suuntaan omaa toimintaa tulee kehittää. Sisällön toimivuutta voi seurata esimerkiksi Facebookin julkaisutyökaluista ja kävijätiedoista sekä nettisivujen tilastoja Google Analyticsin kautta. 

Tulosta ilmainen minun laatimani sisältösuunnitelmapohja tammikuulle tästä.

- Somefarmaseutti Johanna

Seuraa Somefarmaseuttia Instagramissa ja Facebookissa

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Back to Top