17.1.19

Miksi kannattaa kirjoittaa apteekin sivuille blogia?


1. Säännöllinen blogin kirjoittaminen nostaa nettisivusi korkeammalle Googlen-hakutuloksissa - ilmaiseksi

Googlen tehtävä on tarjota Googlen käyttäjille mahdollisimman relevanttia sisältöä. Jos apteekin nettisivut päivittyvät säännöllisesti esimerkiksi blogin muodossa, Google nostaa apteekin nettisivut hakutuloksissa korkeammalle. Tämä tarkoittaa siis sitä, että asiakkailla on suurempi todennäköisyys löytää apteekin nettisivuille, verkkokauppaan ja myös asiakkaaksi kivijalkaan.

2. Et ole täysin riippuvainen muiden omistamista kanavista

Somekanavien algoritmi vaikuttaa siihen, kuinka paljon päivityksesi saavat näkyvyyttä. (Algoritmi on kuin lista ohjeita, joita tietokone seuraa. Sosiaalisen median algoritmit ovat salaisia.) Täten et voi itse suoraan hallita, kuinka monia päivityksesi tavoittavat. Emme voi tietää, miten sosiaalista mediaa tullaan muuttamaan ja millaisia ominaisuuksia kanaville tulee. Entä mitä jos käyttämäsi somekanavat poistuvat kokonaan? Siksi suosittelen, että et varaa kaikkea digimarkkinointiasi pelkästään somen varaan, vaan sinulla on myös nettisivut ja blogi, jotka päivittyvät säännöllisesti.

3. Mahdollisuus tuoda esille omaa asiantuntijuutta

Blogi on loistava tapa tuoda esille apteekin asiantuntijuutta. Blogikirjoituksissa voi esimerkiksi vastata asiakkaiden eniten kysymiin kysymyksiin sekä kertoa henkilökunnasta ja heidän osaamisestaan. Lue esimerkiksi kirjoittamani henkilöhaastattelu Harjavallan Apteekille tästä.

4. Saat sisältöä sosiaaliseen mediaan

Blogipostaukset kannattaa ehdottomasti jakaa apteekin sosiaalisessa mediassa. Blogipostauksien jakamisen ansiosta saat ohjattua liikennettä myös sosiaalisesta mediasta nettisivuillesi ja apteekin verkkokauppaan.

Esimerkiksi tämän Facebookin tekemän uudistuksen myötä, on entistä tärkeämpää, että yhdessä somepäivityksessä on vain yksi asia ja lisätietoja voi lukea sitten nettisivuilta, kuten apteekin blogista. 

Blogipostaukset ovat liian arvokkaita unohdettavaksi. Muista myös päivittää vanhoja blogikirjoituksiasi ja jakaa niitä uudelleen sosiaalisessa mediassa!

5. Saat lisää myyntiä

Asiakas hyötyy apteekin blogista, koska lähes kaikki ostotapahtumat verkossa alkavat Googlesta. Asiakas alkaa etsimään tietoa jostakin tuotteesta tai etsii ratkaisua johonkin ongelmaan ja kirjoittaa hakusanat Googleen. Jos olet kirjoittanut blogikirjoituksen asiakkaan etsimään tarpeeseen, on hyvin todennäköistä, että asiakas päätyy nettisivuillesi ja mahdollisesti myös verkkokauppaan/kivijalkaan. Apteekeissa osataan palvella kasvokkain, mutta haaste on, että miten palvella esimerkiksi verkkokauppa-asiakasta hyvin. Apteekin blogikirjoitukset voi nähdä myös ennakoivana asiakkaan palvelemisena ja se on yksi asia, mikä kasvattaa kilpailuetua muihin!

- Somefarmaseutti Johanna

Seuraa Somefarmaseuttia Instagramissa ja Facebookissa

Päivitetty 16.10.2019

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Back to Top