24.2.19

Miten apteekin visuaalinen ilme vaikuttaa myyntiin?

Suomessa on 812 apteekkitoimipistettä*. Apteekin asiakkaalle apteekki on apteekki. Mutta miten apteekki eroaa muista? Miten asiakas muistaa, että sitä tiettyä tuotetta tai erinomaisen hyvää palvelua sai juuri siitä sinun edustamastasi apteekista?


Mitä visuaalinen ilme tarkoittaa?

Visuaalisella ilmeellä tai yritysilmeellä tarkoitetaan apteekkiin liittyviä visuaalisia elementtejä, kuten logoa, värimaailmaa, tekstityylejä ja kuvitusta. Visuaalinen ilme on osa apteekin brändiä. Brändi taas on esimerkiksi yritykseen liitettävät mielikuvat, maine ja imago. Voisi siis sanoa, että apteekin visuaalinen yritysilme ilmentää apteekin brändiä.

Miksi visuaalisella ilmeellä on merkitystä liiketoiminnalle?

Mieti esimerkiksi sellaisia yrityksiä kuin Apple ja Coca-Cola tai apteekkimaailmasta Yliopiston Apteekki. Näillä kaikilla kolmella on tunnistettava tyyli. Yhdenmukainen tyyli tunnistetaan ja muistetaan, herättää mielikuvia ja lisää uskottavuutta. Tärkeintä ei ole se, että visuaalinen ilme olisi mahdollisimman kaunista katseltavaa. Tärkeää on se, että visuaalinen ilme välittää asiakkaalle sellaisen mielikuvan, jonka apteekista haluaa antaa.

Koska tämän päivän maailma on vahvasti visuaalinen, monen mahdollisen asiakkaan käsitys yrityksesta syntyy kokonaan nettisivujen tai sosiaalisen median perusteella.  Jatkuvasti vaihtuvat fontit, värimaailmat ja kuvitukset voivat antaa huolimattoman, epäselvän ja epäluotettavan mielikuvan. Hyvä asia ei ole sekään, että apteekilla ei ole lainkaan nettisivuja tai sosiaalista mediaa, puhumattakaan nettisivujen "ajankohtaista"-osiosta, joka on päivitetty viimeksi vuonna 2010, kun sivut ovat avattu. (Lue myös: Miksi apteekin pitää olla somessa?) Jos apteekin markkinointi on kaikissa kanavissa (myös somessa) yhdenmukaista ja tunnistettavaa, apteekin brändimielikuva ei murene, vaikka markkinointikanava vaihtuu.

Asiakas menee paikkaan, jonka yritysilme ja viesti vaikuttaa luotettavimmalta, kiinnostavimmalta tai ammattitaitoisimmalta. Tuntemattomien yritysten joukosta valitsemisessa ei enää riitä se, että kivijalassa palvellaan hyvin tai että siellä on hyvä valikoima. Jos nettisivut ja sosiaalinen media eivät ole kunnossa, asiakaskäynnit ja ostopäätökset jäävät suurella todennäköisyydellä kokonaan tekemättä.  Tunnistettava yritysilme auttaa myös siinä, että apteekin vanhat asiakkaat tunnistavat apteekin ilmeen ja huomaavat mainokset helposti muiden joukosta.  Tunnistettava ja yhdenmukainen yritysilme vahvistaa apteekin brändiä ja tuo omalta osaltaan lisää myyntiä ja pidempiä asiakassuhteita. 


- Somefarmaseutti Johanna 
Seuraa Somefarmaseuttia Instagramissa ja Facebookissa.

Autan luomaan apteekin visuaalisen ilmeen. Lue lisää täältä. 

* tilanne 31.12.2017, lähde Apteekkariliitto. 

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Back to Top