2.7.19

Neljä yleisintä virhettä apteekkien somemarkkinoinnissa

Somefarmaseutti

1. Kommentteihin ja viesteihin jätetään vastaamatta

Sosiaalisen median kanavia yhdistää erityisesti yksi asia: vuorovaikutus. Olen sitä mieltä, että jos käyttäjä vaivautuu kirjoittamaan kommentin tai viestin, apteekin pitää reagoida siihen jollakin tavalla. Tämä edesauttaa käyttäjien sitoutumista, koska he kokevat tulleensa huomatuiksi ja kuulluiksi. Tämä tunne taas edesauttaa sitä, että käyttäjä myös ostaisi apteekilta jotain saati sitten siirtyisi apteekin pitkäaikaisemmaksi asiakkaaksi.

Jos siis haluat tehdä tehokkaampaa somemarkkinointia, vastaa viesteihin ja kommentteihin! Ole vuorovaikutuksessa seuraajiesi kanssa ja anna heille tunne, että sinua kiinnostaa. Jos teet paljon päivityksiä etukäteen ja ajastat niitä, muista myös käydä seuraamassa millaisia reaktioita päivitykset saavat aikaan. Muista, että somekin on omanlaisensa asiakaspalvelukanava.

2. Ei päivitetä säännöllisesti 

Mitä ajattelet tässä tilanteessa: päädyt jonkin yrityksen sometilille ja huomaat, että viimeisin päivitys on viime joululta, vaikka nyt eletään kesää? Herättääkö se sinussa epäluottamusta tai tunteen, että tämä yritys ei muuten pidä somemarkkinointia kovinkaan suuressa arvossa? 

Jotta tällaiselta tilanteelta vältyttäisiin, suosittelen tekemään sisältösuunnitelman. Suunnittelu säästää aikaa ja tuotat monipuolisempaa sisältöä. Lue tästä miten teet sisältösuunnitelman apteekin somea varten.

3. Sisältöä tehdään periaatteella "jotain tarttis sinne someenkin laittaa"

Tämä periaate johtaa helposti siihen, että apteekin somessa on sisältöä, joka ei kiinnosta loppujen lopuksi yhtään ketään. On myös mahdollista, että somepäivityksien välillä on pitkiä taukoja tai samankaltaisia päivityksiä tulee toinen toisensa jälkeen. Myös tässä ongelmassa auttaa sisältösuunnitelman tekeminen

Jos pohdit, että minkälainen sisältö kohderyhmääsi oikein sitten kiinnostaa, niin tässä auttavat esimerkiksi somekanavien ja nettisivujen analytiikkatyökalut. Lue tästä esimerkiksi mitä hyötyä on käyttää ja seurata Google Analyticsia. Käytä myös Facebookin ja Instagramin omia työvälineitä, kävijätietoja, päivitysten tehokkuuden tarkasteluun, 

4. Päivitysten visuaalinen ilme vaihtelee 

Koska tämän päivän maailma on vahvasti visuaalinen, monen mahdollisen asiakkaan käsitys yrityksesta syntyy kokonaan nettisivujen tai sosiaalisen median perusteella.  Jatkuvasti vaihtuvat fontit, värimaailmat ja kuvitukset voivat antaa huolimattoman, epäselvän ja epäluotettavan mielikuvan. Jos apteekin markkinointi on kaikissa kanavissa (myös somessa) yhdenmukaista ja tunnistettavaa, apteekin brändimielikuva ei murene, vaikka markkinointikanava vaihtuu. Lue tästä miten apteekin visuaalinen ilme vaikuttaa myyntiin.

Vältetään somemarkkinointivirheet yhdessä!

- Somefarmaseutti Johanna

Seuraa Somefarmaseuttia Instagramissa ja Facebookissa.
Ota minuun yhteyttä. 
Back to Top